Geschiedenis visrestaurant de School

Visrestaurant de School is opgericht in 2016 door Kees en Lilian Hoeksema. Het gebouw van visrestaurant de School was oorspronkelijk een school genaamd Dieftil. Het heeft van 1935 tot 2013 als een school gediend. Hierna is het te koop gezet en is het door Kees en Lilian gekocht. Hierna werd de oorspronkelijke Dieftilschool omgebouwd tot visrestaurant.

Openbare school Dieftil

De openbare school Dieftil is tot stand gekomen uit 3 scholen: Leermens, Eenum en Oosterwijtwerd. Deze 3 scholen zijn in 1934 opgeheven en er is besloten de O.L Dieftil te bouwen. De naam Dieftil is ontstaan toen dieven gestolen relikwieën uit de kerk van Appingedam op deze plaats in het Maar deponeerden, omdat de eigenaars hen te dicht op de hielen zaten. De school kende aan het eind van het schooljaar 2012/2013 nog maar 27 leerlingen. Veel ouders vonden dit te weinig en hebben hun kinderen bij scholen in de regio aangemeld. Hierdoor daalde het leerlingniveau tot ver onder de opheffingsnorm. De Dieftilschool is in de zomer van 2013 dan ook opgeheven.

Verbouwing van school naar restaurant

RTV Noord heeft een leuke video gemaakt over de verbouwing van school naar restaurant.

Wist u dat wij om de paar maanden nieuwe kunst aan de muur hangen?